Timp de 12 ani, absenta regizorului James
Cameron din industria cinematografica a fost regretata de
milioane de fani din intreaga lume. In 2009, James
Cameron ne demonstreaza ca asteptarea a meritat, revenind
pe marile ecrane cu un film revolutionar care promite sa sparga
toate tiparele: "Avatar 3D". Transformand
decorurile si personajele in imagini 3D reale,
"Avatar" trimite publicul intr-o calatorie de vis
intr-o lume miraculoasa, bogata in creaturi si peisaje fantastice.
Dupa o munca "titanica", "Avatar" marcheaza
intoarcerea regizorala a lui James Cameron in
cinematografe si promite sa repete succesul inregistrat de
"Titanic", desemnat filmul cu cele mai mari
incasari din istorie si castigator a 11 premii Oscar.
In anul 1995, James Cameron a scris un scenariu de
80 de pagini pentru "Avatar", inspirandu-se din
cartile SF pe care le-a citit in copilarie. Mesajul pe care
regizorul doreste sa il transmita este ca civilizatiile avansate
distrug adesea rasele indigene prin genocid. In 1996,
Cameron a anuntat ca "Avatar" va
avea o distributie "sintetica", respectiv personaje generate pe
calculator, care par reale, insa nu exista in lumea fizica.
Intregul proiect a avut un buget impresionant de aproape 500 de
milioane de dolari, iar criticii de film catalogheaza deja
"Avatar" drept o revolutie cinematografica.
Este "Avatar" un film indraznet, avand in vedere
ca te-ai gandit la crearea lui inainte de a avea modalitatile de
a-l produce?
James Cameron: A fost facut cu un scop. Am creat o
companie specializata in efecte vizuale, dar nu in ideea de a ajuta
alti regizori si producatori, desi astfel iti acoperi cheltuielile.
Am vrut sa iesim in evidenta si sa facem lucruri deosebite, sa
folosim noua tehnologie pentru a crea personaje generate pe
calculator. Am devenit partener de afaceri cu Stan
Winston, care avea aceleasi idei ca si mine. Asta se
intampla in 1991 si 1992. Am format o companie, dar apoi am
"deviat" si am facut filme 2D precum "True Lies", "Apollo
13" si "Titanic", care nu necesitau
crearea unor noi personaje pe calculator. Asa ca mi-am spus: "Bine.
Voi face un film atat de bun incat, dupa
«Titanic», vom depasi toate limitele". In
"Abisul" am urcat doar cu un nivel cand am creat
animalul din apa, la fel si in "Terminator 2".
Stiti, tipul din metal lichid, abia am reusit sa il facem. Atunci
cand i-am aratat lui Stan prima data un efect 3D si i-am spus ca
vreau sa fac un film 3D, pornind de la ceva mic si construind
restul pe parcurs, el mi-a spus: "Nu, nu, nu. Tu trebuie sa
realizezi cea mai mare si mai frumoasa idee". Stan este foarte
intuitiv si atunci mi-am dat seama ca are dreptate.
Simti o anumita presiune acum, intorcandu-te la Hollywood pentru
filmari dupa o pauza de 12 ani?
James Cameron: Privind in urma, totul a fost un
plan maret pentru ca in acest timp am invatat sa lucrez cu
tehnologia 3D si am facut o multime de filmari 3D, unele in
conditii vitrege. Dar a fost amuzant pentru ca atunci cand am
inceput filmarile la "Avatar", stiam exact ce trebuie
facut. De fapt, a fost chiar mai usor decat ma asteptam. Timp de
sase zile, am fost in Noua Zeelanda pentru a ne pregati de filmari.
Doar sase zile. In mod normal, te pregatesti 60 sau 90 de zile. Eu
am avut sase zile, pentru ca toate studiourile erau deja amenajate
virtual, potrivit schitelor. Asa ca m-am plimbat in cele sase zile
si m-am gandit "Ok, deja am facut aceste scene, intr-un fel. Camera
trebuie sa stea acolo, luminile acolo…". Astfel, scenele 3D m-au
pregatit pentru scenele live de actiune pe care urma sa le
filmam.
Exista vreo scena din "Avatar" care a fost cel mai dificil
de realizat?
James Cameron: Da, este o scena care ne-a dat
batai de cap timp de doi ani pentru ca nu stiam cum sa o filmam.
Este vorba de scena de actiune din final, asa ca nu va pot dezvalui
ce se intampla, insa implica patru personaje diferite care
interactioneaza intre ele, toate jucate de actori reali. A fost o
nebunie cat de greu a fost, dar macar stiam ca este ultima scena,
asa ca efortul a meritat. Iar scena este formidabila.
Cu toata acesta tehnologie la dispozitia ta, te ingrijorezi
vreodata ca totul ar putea deveni extrem?
James Cameron: Da, exista acest pericol. Cred insa
ca cea mai dificila parte a unui job, indiferent de domeniu, este
sa ramai creativ si original. Asta este valabil pentru orice film
pentru ca, la fiecare in parte, planuiesti, scrii scenariul, faci
storyboard-ul, filmezi, editezi, tai, mixezi, faci muzica si il
vezi de 1.000 de ori inainte de a lua ultimele decizii editoriale.
Daca nu apreciezi efortul si iei totul de-a gata, iar publicul nu
intelege ideea pentru ca ai scos o informatie esentiala, atunci
esti pierdut. Cred insa ca intrebarea ta era mai degraba ceva de
genul "Avem toata aceasta tehnologie, personaje generate pe
computer si alte chestii. Pierzi insa legatura cu umanitatea?". Am
petrecut mult timp dezvoltand o tehonologie transparenta pentru
mine, ca regizor, asa ca am avut instrumentele necesare pentru ceva
intuitiv. Ca si cum, in documentare, as avea camera aici si apoi as
alerga in partea cealalta pentru a filma. Sau, daca simteam ca ceva
se intampla in alt loc, ma intorceam. Ceva de genul. Instrumentele
noastre virtuale mi-au permis sa fac asta in lumea generata pe
calculator, cu senzatia timpului real si totodata calitativ.
Cat de importanta este proiectia 3D pentru povestea din
"Avatar"?
James Cameron: Nu cred ca proiectia 2D sau 3D
afecteaza cu adevarat firul narativ al povestii. Acesta exista de
sine statator si cred ca fiecare film trebuie sa aiba putin
intuneric pentru a aprecia lumina. Lucrul curios la "Avatar" si totodata motivul pentru
care am devenit atat de atras de el este frumusetea prezenta in
film. Am vrut sa balansez intensitatea, teroarea si intunericul cu
momentele frumoase, sublime. Cred ca majoritatea filmelor, in
special cele SF, nu fac acest lucru, desi ar trebui. Eu am vrut sa
creez acest balans.
Anca Stanciu
Sursa: http://www.craveonline.com/
11.12.2009
Interviu cu regizorul James Cameron
Avatar - 3D
Comentarii
este pur si simplu un geniu...nici o mie de cuvinte nu ar fi de ajuns...
Raporteaza comentariu inadecvat