Alege cinematograful din orasul tau

Alege o zi in CINEMA

Saptamana 26.02 - 04.03
L Ma Mi J V S D
11.12.2009
Interviu cu regizorul James Cameron
Avatar - 3D

Timp de 12 ani, absenta regizorului James Cameron din industria cinematografica a fost regretata de milioane de fani din intreaga lume. In 2009, James Cameron ne demonstreaza ca asteptarea a meritat, revenind pe marile ecrane cu un film revolutionar care promite sa sparga toate tiparele: "Avatar 3D". Transformand decorurile si personajele in imagini 3D reale, "Avatar" trimite publicul intr-o calatorie de vis intr-o lume miraculoasa, bogata in creaturi si peisaje fantastice. Dupa o munca "titanica", "Avatar" marcheaza intoarcerea regizorala a lui James Cameron in cinematografe si promite sa repete succesul inregistrat de "Titanic", desemnat filmul cu cele mai mari incasari din istorie si castigator a 11 premii Oscar.

In anul 1995, James Cameron a scris un scenariu de 80 de pagini pentru "Avatar", inspirandu-se din cartile SF pe care le-a citit in copilarie. Mesajul pe care regizorul doreste sa il transmita este ca civilizatiile avansate distrug adesea rasele indigene prin genocid. In 1996, Cameron a anuntat ca "Avatar" va avea o distributie "sintetica", respectiv personaje generate pe calculator, care par reale, insa nu exista in lumea fizica.

Intregul proiect a avut un buget impresionant de aproape 500 de milioane de dolari, iar criticii de film catalogheaza deja "Avatar" drept o revolutie cinematografica.

Este "Avatar" un film indraznet, avand in vedere ca te-ai gandit la crearea lui inainte de a avea modalitatile de a-l produce?

James Cameron: A fost facut cu un scop. Am creat o companie specializata in efecte vizuale, dar nu in ideea de a ajuta alti regizori si producatori, desi astfel iti acoperi cheltuielile. Am vrut sa iesim in evidenta si sa facem lucruri deosebite, sa folosim noua tehnologie pentru a crea personaje generate pe calculator. Am devenit partener de afaceri cu Stan Winston, care avea aceleasi idei ca si mine. Asta se intampla in 1991 si 1992. Am format o companie, dar apoi am "deviat" si am facut filme 2D precum "True Lies", "Apollo 13" si "Titanic", care nu necesitau crearea unor noi personaje pe calculator. Asa ca mi-am spus: "Bine. Voi face un film atat de bun incat, dupa «Titanic», vom depasi toate limitele". In "Abisul" am urcat doar cu un nivel cand am creat animalul din apa, la fel si in "Terminator 2". Stiti, tipul din metal lichid, abia am reusit sa il facem. Atunci cand i-am aratat lui Stan prima data un efect 3D si i-am spus ca vreau sa fac un film 3D, pornind de la ceva mic si construind restul pe parcurs, el mi-a spus: "Nu, nu, nu. Tu trebuie sa realizezi cea mai mare si mai frumoasa idee". Stan este foarte intuitiv si atunci mi-am dat seama ca are dreptate.

Simti o anumita presiune acum, intorcandu-te la Hollywood pentru filmari dupa o pauza de 12 ani?

James Cameron: Privind in urma, totul a fost un plan maret pentru ca in acest timp am invatat sa lucrez cu tehnologia 3D si am facut o multime de filmari 3D, unele in conditii vitrege. Dar a fost amuzant pentru ca atunci cand am inceput filmarile la "Avatar", stiam exact ce trebuie facut. De fapt, a fost chiar mai usor decat ma asteptam. Timp de sase zile, am fost in Noua Zeelanda pentru a ne pregati de filmari. Doar sase zile. In mod normal, te pregatesti 60 sau 90 de zile. Eu am avut sase zile, pentru ca toate studiourile erau deja amenajate virtual, potrivit schitelor. Asa ca m-am plimbat in cele sase zile si m-am gandit "Ok, deja am facut aceste scene, intr-un fel. Camera trebuie sa stea acolo, luminile acolo…". Astfel, scenele 3D m-au pregatit pentru scenele live de actiune pe care urma sa le filmam.

Exista vreo scena din "Avatar" care a fost cel mai dificil de realizat?

James Cameron: Da, este o scena care ne-a dat batai de cap timp de doi ani pentru ca nu stiam cum sa o filmam. Este vorba de scena de actiune din final, asa ca nu va pot dezvalui ce se intampla, insa implica patru personaje diferite care interactioneaza intre ele, toate jucate de actori reali. A fost o nebunie cat de greu a fost, dar macar stiam ca este ultima scena, asa ca efortul a meritat. Iar scena este formidabila.

Cu toata acesta tehnologie la dispozitia ta, te ingrijorezi vreodata ca totul ar putea deveni extrem?

James Cameron: Da, exista acest pericol. Cred insa ca cea mai dificila parte a unui job, indiferent de domeniu, este sa ramai creativ si original. Asta este valabil pentru orice film pentru ca, la fiecare in parte, planuiesti, scrii scenariul, faci storyboard-ul, filmezi, editezi, tai, mixezi, faci muzica si il vezi de 1.000 de ori inainte de a lua ultimele decizii editoriale. Daca nu apreciezi efortul si iei totul de-a gata, iar publicul nu intelege ideea pentru ca ai scos o informatie esentiala, atunci esti pierdut. Cred insa ca intrebarea ta era mai degraba ceva de genul "Avem toata aceasta tehnologie, personaje generate pe computer si alte chestii. Pierzi insa legatura cu umanitatea?". Am petrecut mult timp dezvoltand o tehonologie transparenta pentru mine, ca regizor, asa ca am avut instrumentele necesare pentru ceva intuitiv. Ca si cum, in documentare, as avea camera aici si apoi as alerga in partea cealalta pentru a filma. Sau, daca simteam ca ceva se intampla in alt loc, ma intorceam. Ceva de genul. Instrumentele noastre virtuale mi-au permis sa fac asta in lumea generata pe calculator, cu senzatia timpului real si totodata calitativ.

Cat de importanta este proiectia 3D pentru povestea din "Avatar"?

James Cameron: Nu cred ca proiectia 2D sau 3D afecteaza cu adevarat firul narativ al povestii. Acesta exista de sine statator si cred ca fiecare film trebuie sa aiba putin intuneric pentru a aprecia lumina. Lucrul curios la "Avatar" si totodata motivul pentru care am devenit atat de atras de el este frumusetea prezenta in film. Am vrut sa balansez intensitatea, teroarea si intunericul cu momentele frumoase, sublime. Cred ca majoritatea filmelor, in special cele SF, nu fac acest lucru, desi ar trebui. Eu am vrut sa creez acest balans.

Anca Stanciu


Sursa: http://www.craveonline.com/

Comenteaza
 

Comentarii

*Toate campurile sunt obligatorii

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!
Introduceti codul din imagine

Cod captcha invalid!

Recomandari
22.09.2020

Regizor Niki Caro aduce în lumina ecranelor povestea epică a războinicului legendar în...

In rolurile principale: Yifei Liu, Donnie Yen, Jason Scott Lee, Yoson An, Gong Li, Jet Li, Rosalind Chao, Tzi Ma, Yoson An, Jimmy Wong, Ron Yuan, Pei-Pei Cheng

17.09.2020

Peter e încântat de faptul că urmează să locuiască nu numai cu părinţii săi, ci şi cu...

In rolurile principale:

23.09.2020

Viaţa lui Owen se învârte plictisitor în jurul activităţii sale de testare a...

In rolurile principale:

-->